Tekstgrootte
Groep 1 en 2 bestaat uit zowel vier-, vijf-, als zesjarige kinderen. De schooldag heeft een vast ritme en dat is van groot belang voor het gevoel van veiligheid en geborgenheid.
Leerlingen in deze groep leren voornamelijk spelenderwijs. Hierdoor doen ze allerlei ervaringen op, die bijdragen aan een goede ontwikkeling.
We proberen de klas dan ook zo uitdagend mogelijk in te richten door hoeken, waarvan sommigen steeds van inhoud wisselen.
Bij alle activiteiten werken we vanuit zoveel mogelijke verschillende vak- en ontwikkelingsgebieden, omdat deze jonge kinderen de verschillende aspecten niet los van elkaar zien, maar als een geheel. Vaak werken we dan ook rondom een thema, zoals herfst, de winkel, Sinterklaas, Kerst.
In deze thema’s zijn alle onderwijsactiviteiten verwerkt: taalactiviteiten ( kringgesprekken, verhalen voorlezen en vertellen, poppenkast enz) werken met ontwikkelingsmaterialen ( spellen waarmee de kinderen leren vormen onderscheiden, hoeveelheden herkennen, enz.) bewegingsactiviteiten (spelen binnen en buiten) en expressieactiviteiten ( spelletjes en activiteiten met zang, dans, tekenen, plakken, kleuren enz.)
De thema’s komen meestal uit Kleuterplein, een methode die we gebruiken in groep 1 en 2.
Wilt u nog meer lezen over groep 1 en 2 kijkt u dan in onze schoolgids.
De informatie over de dagindeling bij de kleuters en andere praktische zaken waar u aan moet denken, hebben we in een apart informatieboekje samengevoegd. Dit hebben we voor u gemaakt, zodat u dat gemakkelijk bij de hand kunt houden in de eerste paar weken dat uw kind onze school bezoekt.