Tekstgrootte
OBS den Biekurf, waar je groter groeit én leren leuk is!!
Het laten groeien en bloeien van kinderen is waar wij voor gaan en staan. We hebben het onderwijs op den Biekurf zo ingericht dat elk kind zoveel mogelijk tot groei en tot bloei kan komen.
OBS den Biekurf is een kleine dorpsschool met rond de 35 leerlingen. Sinds het schooljaar 2018-2019 werken we vanuit 3 groepen, namelijk een onder-, midden- en bovenbouw groep. In deze groepen zitten meerdere jaargroepen bij elkaar. Doordat we zo'n kleine school zijn, is onze kracht dat we veel aandacht besteden aan samenwerkende opdrachten tussen de leerlingen onderling (van 1-8). Dit gebeurt tijdens projecten en vieringen als Sinterklaas en Kerst.
Om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen hebben wij ervoor gekozen het onderwijs anders in te richten. We streven ernaar zoveel mogelijk methode-loos te werken. We bieden de leerlingen maatwerk. De leerkrachten creëren eigen lessenplannen waarin ze uitgaan van de leer- en ontwikkelingsdoelen. Hierbij heeft de leerkracht oog voor elke leerling. De leerkracht (h)erkent de verschillen tussen de leerlingen; verschillende interesses, intelligentie en onderwijsbehoeften. De leerkrachten steken op zowel didactisch gebied als op pedagogisch gebied in op deze verschillen door deze te zien en het onderwijs hierop aan te passen.
In de groepen 1 t/m 3 wordt gewerkt vanuit verschillende thema's. In groep 1-2 werken we met Kleuterplein. In groep 3 staan de thema’s van Lijn 3 centraal. Vanaf groep 4 werken we voor rekenen, taal en spelling voornamelijk op de tablet. Het digitaal leren vullen wij in door de instructies leerkracht gebonden te maken en de verwerking digitaal aan te bieden. Omdat wij de ontwikkeling van de fijne motoriek ook nog erg belangrijk vinden, kiezen we ervoor de andere vakken bewust nog op papier aan te bieden. Op deze manier ontstaat een mooie balans tussen digitaal leren en behoud van motorische ontwikkeling.
Om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de onderwijsbehoefte van de leerling maken we onderscheid tussen de verschillende individuen. We werken met niveaugroepen en koppelen daar vervolgens streefniveau’s aan. Op die manier ondervangen we het over- en ondervragen van de leerlingen. In sommige gevallen is deze manier van differentiëren niet voldoende. Omdat we school breed dezelfde vakken op dezelfde tijden hebben ingeroosterd kunnen we dan overgaan tot wisselen van instructieniveau. Een leerling die instructie krijgt op groep 5 niveau kan dan bijvoorbeeld aansluiten bij de instructie op groep 4, of juist groep 6 niveau. Door op deze manier te werken biedt het de leerkracht ruimte om meer oog te hebben voor individuele groei. Je bent immers per leerling aan het kijken welk niveau deze leerling heeft en of hij voldoende ontwikkelt op dit niveau. Ook leerlingen hebben invloed op het streefniveau waar ze in geplaats worden. Door leerlingen eigenaar te maken van het leerproces zal de intrinsieke motivatie omhoog gaan.
Zelfstandigheid is een vaardigheid die wij belangrijk vinden in de ontwikkeling van kinderen. In de onderbouw beginnen we hier al mee door te werken met het planbord, de weektaak en te trainen met uitgestelde aandacht. In de middenbouw groep wordt dit geleidelijk uitgebreid door verdieping aan te brengen in de weektaken. In de bovenbouw werken de leerlingen met weektaken waarin de zelfstandigheid een steeds grotere rol krijgt. Op deze manier hopen we de leerlingen in een veilige omgeving klaar te stomen voor de overgang naar het voortgezet onderwijs.
Wij zijn een Kanjerschool. Dit betekent dat we allemaal dagelijks de kanjertaal en -houding gebruiken en dat we wekelijks in alle groepen Kanjertraining geven. Naast het ontwikkelen van cognitieve vaardigheden is het voor de leerlingen belangrijk om te leren hoe je op een prettige manier met elkaar omgaat en voor jezelf opkomt. De “Kanjer-principes”
Elk jaar wordt er bij de leerlingen een vragenlijst en een sociogram afgenomen van het Kanjer Volg- en Adviessysteem. Hiermee volgen we het welbevinden van leerlingen en kunnen we waar nodig ondersteuning bieden.
Ons uitgangspunt is dat in elk kind een Kanjer schuilt!
•We willen dat kinderen positief (leren) denken over zichzelf en een ander, een ander kunnen helpen en dat ze elkaar kunnen vertrouwen.
•We zorgen ervoor dat kinderen elkaar goed leren kennen. Als kinderen elkaar goed kennen is er veel minder kans op pestgedrag en buitensluiten.
•We leren kinderen bewust respect te hebben voor elkaars mening of overtuiging en besteden aandacht aan de overeenkomsten en verschillen tussen kinderen, zonder voorkeur voor een bepaalde opvatting.
•We waken voor teveel regels en stellen ze zo mogelijk positief op.
De volgende regels, horende bij de Kanjertraining, vormen de basis voor hoe leerlingen, het team en de ouders van onze school met elkaar omgaan.
Zij zijn overal in onze school te vinden in de vorm van petjes en van posters.
We vertrouwen elkaar
We helpen elkaar
Niemand speelt de baas
Niemand lacht uit
Niemand doet zielig
Wij vinden het toepassen van de gouden driehoek tussen leerlingen, ouders en leerkrachten ontzettend belangrijk. Om tot optimale groei van een kind te komen is samenwerking tussen deze drie partijen essentieel. Door ouders te laten meedenken en meedoen kunnen we de kleinschaligheid van onze school inzetten als krachtig element. We willen dat ouders zich welkom en gehoord voelen. Onze school staat dan ook altijd open voor ouders.